אבל, שכול ואובדן

התמודדות עם מוות של אדם קרוב ואהוב היא אחת ההתמודדויות הקשות ביותר שהחיים מזמנים לנו. כל אדם מגיב אחרת לשכול ועוצמות התגובה גם הן משתנות. התגובה יכולה לבוא לידי ביטוי בדכדוך והתכנסות עצמית, בלחץ, בכעסים ובפחדים.

התגובות כשלעצמן מובנות וטבעיות, אך אם העוצמות גבוהות ואין התאוששות הדרגתית, ואם התפקוד היומיומי והסובבים נפגעים – חשוב לפנות לטיפול מקצועי.

שכול ואבל הם חלק מהחיים, אולם יש אובדנים טבעיים כמו מוות של הורים וסבים קשישים, בהם רובנו מרגישים כאב גדול אבל חוזרים לחיי השגרה לאט-לאט.

לעומתם, מוות של ילד או ממחלה קשה או מתאונה או התאבדות של בן זוג הם אובדנים לא טבעיים ולפעמים גם פתאומיים ולא מובנים. קשה יותר להתאושש מאובדן כזה וטיפול רגשי עוזר בהתמודדות ומאפשר חזרה לשגרת החיים.

חשוב לי להדגיש שתקופת אבל היא תקופה חשובה ואף חיונית להשלמה עם האובדן. דווקא מי שמנסה לחזור מהר לשגרת חייו, כאילו דבר לא קרה, עשוי ליצור לעצמו קשיים בעתיד.

חשוב לעבור את שלבי האבל, ואצל רובנו "הזמן עושה את שלו", ואנחנו חוזרים לחיים מלאים, כשחשוב להשאיר מקום בתוכנו לזיכרונות ולגעגועים, בלי שיפגעו בתפקוד היומיומי וביכולתנו ליהנות מהחיים.

מוות הוא סוג אחד של אובדן, תחושת אובדן יכולה להיווצר גם כאשר נגזרת על אדם נכות גופנית ואפילו כאשר הוא נאלץ להפסיק לעבוד בשל יציאה לפנסיה או פיטורים. גם בתחושות אלה ניתן לטפל ובכך לאפשר לאדם להתמודד עם מצבו החדש, להיטיב עימו או לקבלו.

טיפול פסיכולוגי מאפשר לאדם המתמודד עם האובדן, לעבד את רגשותיו ולתעל את תחושות חוסר האונים וחוסר התכלית למקומות טובים יותר. הטיפול מאפשר לאדם לחזור לאיזון ואפילו לצמוח.

בעזרת הטיפול האדם לומד להכיל ולטפח את הזיכרון של בן משפחה שהלך לבלי שוב או אפילו של בריאות שאבדה. הוא לומד לתת מקום לזיכרון, לכאב ולגעגוע, בלי לפגוע בהמשך החיים ובתפקודו הנורמטיבי.

שיתוף:

סוגי הטיפול

שיקום האסיר

אני מסופק אם יש אסיר אחד מבין האסירים הפליליים היושבים בבתי הסוהר שהגיע לשם מרצון. מעבר לכך שאף אחד מאיתנו לא היה רוצה להיות סגור

פוסט טראומה PTSD

כשאדם חווה אירוע טראומטי המערכת הנפשית מוצפת בגירויים שאותם היא אינה יכולה להכיל ולעבד, הם נשארים במערכת בצורתם הגולמית ומידי פעם שבים ועולים למרכז התודעה

התמכרויות

האני מאמין שלי כמטפל הוא שבכל אדם מצוי הכח לשפר את חייו, תפקידי כמטפל הוא לזהות את הכוחות האלו, להביא אותם למודעות של המטופל עצמו

הגיל השלישי

תקופת הפנסיה מביאה איתה שינויים רבים, אבל שינויים הם לא דבר חדש בשביל בני אדם מבוגרים, שחוו הרבה שינויים קטנים וגדולים במהלך החיים. אז מה

מהבלוג

התמודדות רגשית עם שגרת הקורונה

אנחנו נמצאים כבר יותר משמונה חודשים בתוך "סיר הלחץ" של תקופת הקורונה.  רבים מאיתנו חווים לחץ נפשי, וחלקנו חווים אותו במידה כזו בפעם הראשונה בחיינו! 

קורונה והזקנים הצעירים

הקורונה והזקנים החדשים

נראה לי שכבר ברור שאנחנו בעיצומה של תקופה היסטורית, שנת 2020 תיזכר כשנה שבה וירוס הקורונה טלטל את חייהם של מיליארדי אנשים ברחבי העולם. נדמה

EMDR שיטה לטיפול בנפגעי טראומה

את השיטה הכנסתי לקליניקה בשנה האחרונה ככלי טיפולי טיפולי נוסף. יתרונה הוא בכך שהיא יכולה להשיג תוצאות גם אצל מטופלים שקשה להם יותר להיפתח ולדבר.

צרו איתי קשר