התמכרויות – את באמת מכורה לשוקולד? או שהוא פשוט טעים לך?

ביום, יום רבים מאיתנו מצהירים בנונשלנטיות על זה שהם מכורים לקפה של הבוקר או להבדיל לריצת הבוקר לפני העבודה.
יש נשים שיגידו שהן מכורות לבושם של לנקום ויש כאלה שהן מכורות לקניות בגדים און ליין ולא עובר יום בלי שהן יגלשו באתרים של אסוס, נקסט או שיין.

אז, הם מכורים? או לא?

מה זו בעצם התמכרות?

כל התנהגות שמפסיקה אצלנו מצב של מצוקה וגורמת לנו הנאה היא התנהגות שיכולה להפוך לכפייתית. התנהגות כפייתית היא כזו שלא נצליח להפסיק אותה גם אם יהיו לה השלכות שליליות כמו פגיעה בבריאותנו, במערכות היחסים הקרובות שלנו ובהתחייבויות היומיומיות שלנו – כמו עבודה.


ארגון הבריאות העולמי קבע 6 קריטריונים לבחינת התמכרות, מספיק -3 מהם יתקיימו כדי שנגדיר את ההתנהגות כהתמכרות: 

  1. אם אתם מרגישים צורך עז לבצע את הפעילות או להשתמש בחומר הממכר.
  2. אם קשה לכם לשלוט על כמות השימוש בחומר או על משך הזמן של הפעילות.
  3. אם לא תשתמשו בחומר או תפסיקו לעשות את הפעילות – יופיעו תסמיני גמילה גופניים.

 

חשוב לציין שגמילה מהתמכרות התנהגותית לא תגרום לסימני גמילה פיזיים (קריז) כמו בהתמכרות לחומרים, מה שכן, תחושו עצבנות ורגישות יתר כשלא תוכלו לבצע את הפעילות אליה התמכרתם.

 

  1. נדרשת כמות הולכת וגדלה של החומר הממכר, או שהעיסוק בפעילות חייב להתגבר – כדי שהאפקטיביות תישמר.
  2. השימוש בחומר או הפעילות באים על חשבון המשפחה, החברים, העבודה, הלימודים, התחביבים ובעצם כל מה שמשמעותי בחיים.
  3. השימוש בחומר או המשך הפעילות ממשיכים למרות שאתם מודעים לנזק שהם גורמים.

איך בעצם נוצרת התמכרות?

אנשים שסובלים מהיעדר מיומנויות להתמודדות עם מצוקות רגשיות או לחצים בחיי היום יום פונים לפעמים לפתרונות התמכרותיים. אלה מציעים "פתרון" מיידי של הפחתה בכאב ואפילו הנאה רגעית, אך בטווח הארוך מתפתח תהליך התמכרותי.
המתמכר צולל לערפול חושים שגורמת התמכרות לחומרים כמו סמים או אלכוהול, או שהוא שוקע בעיסוקים כמו הימורים, צפייה בטלוויזיה, אינטרנט או אכילה ומזניח את שאר היבטי חייו.

אילו סוגי התמכרויות אנחנו מכירים?

כבר אמרנו שכל פעילות אנושית שגורמת הנאה עלולה להפוך להתמכרות. אין זה אומר שאסור להרבות בפעילויות מהנות, צריך רק לשים לב שהן לא באות במקום התמודדות אמיתית עם קשיים בחיים ושאין להן השלכות שליליות של הזנחת צדדים אחרים בחיים או של גרימת נזק בריאותי או אחר.

התמכרות לאוכל – תשוקה לאכילת מאכלים מסוימים שגורמים לנו הנאה ותחושת סיפוק לרגע. בחלק מהמקרים זה יהיה למזונות המכילים חומרים מעוררים – סוכרים ופחמימות. למשל: שוקולד שגורם להפרשת הורמונים שמספקים תחושת הנאה, או קפאין, שמביא לעוררות ולתחושת מרץ בגוף. מאכלים אלה הם בעלי פוטנציאל ממכר, ונרצה לאכול אותם גם כשאיננו חשים ברעב. ההתמכרות לאוכל היא בעיה נפוצה בעידן המודרני, בעולם המערבי שנהנה משפע של מזון.
הטיפולים הנפוצים מתמקדים בפן הפיזי של ההתמכרות: דיאטות שונות, ספירת קלוריות או אכילה לפי תפריט מוגבל, שאיבות שומן, קיצורי קיבה וכו', רוב הטיפולים לא מספקים מענה לצד הרגשי שבהתמכרות לאוכל.

התמכרות להימורים - ההתמכרות הזו מתחילה לרוב בעקבות זכייה בסכום כסף. מועדוני ההימורים, שיודעים את זה, משתמשים בזה כדי למשוך מהמרים חדשים לשחק. הזכייה מעניקה תחושה עילאית של אושר וסיפוק, המהמר רוצה לחוות תחושה זו שוב, וכך בעצם נוצר מעגל של רווח, הפסד, רווח,הפסד – ותמיד המרוויח הגדול הוא המועדון. המהמר המכור מסתבך בחובות כספיים גדולים, לוקח הלוואות מהשוק האפור ובדרך כלל גורר גם את משפחתו הקרובה למעגל ההפסדים הכספיים. החובות הללו מסבכים את המכור גם לטווח הארוך, כי הוא יתקשה לשלמם. 

התמכרות למין – הכוונה לפעילות מינית מוגברת כמו יחסים מיניים בתכיפות גבוהה, ריבוי פרטנרים ותחלופה גבוהה שלהם, צפייה מרובה בפורנוגרפיה, שימוש מוגבר במין וירטואלי. לאורך זמן נראה לעתים גם קושי בתפקוד המיני. המתמכרים למין חווים פעמים רבות קושי באינטימיות אמיתית ובמערכות יחסים ארוכות טווח.

התמכרות לקניות – התמכרות התנהגותית לקנייה כפייתית של פריטים שלמתמכר אין צורך בהם, או שאין לו צורך בכמות אותה הוא רוכש. הרכישות עוזרות למכור להרגיש טוב עם עצמו, הן ממלאות את החללים הרגשיים במוצרים חומריים. העניין בהם מתפוגג במהירות והחלל הרגשי נותר וכואב מתמיד.

התמכרות למחשב – למשחקי מחשב, לגלישה באינטרנט או לצפייה בפורנו. לעתים האדם אינו מודע להתמכרותו והוא מבחין בה רק לאחר שתחומים שונים בחייו נפגעו – זוגיות, עבודה, חברים והזנחה גופנית. הטיפול מתמקד בהחזרת האדם לכל מעגלי התפקוד האלה ובניית אורח חיים בריא ומלא יותר. 

התמכרות לאלכוהול - גורמת לאדם לשתות ללא שליטה בכמות. הוא אינו מסוגל להימנע מהשתייה והופך להיות תלוי באלכוהול. ההתמכרות לאלכוהול נפוצה יחסית, האלכוהול נגיש, צריכתו חוקית (לבגירים) והגמילה ממנו מורכבת מאוד. כך שהוא הגורם הנפוץ ביותר למקרי מוות (ישיר ועקיף).

התמכרות לסמים - כל שימוש בסם כלשהו ללא שליטה בכמות הצריכה. יודגש כי אין מדובר בעישון מזדמן של מריחואנה, אלא בצריכה מופרזת ברמה שגורמת לערפול חושים תכוף ולפגיעה בתפקוד. ניסיונות הגמילה מסמים מאוד קשים פיזית. 

התמכרות לעבודה – לא מדובר בעבודה קשה גרידא, התמכרות לעבודה (וורקהוליזם) מקושרת לשחיקה פיזית ונפשית ולהזנחה בריאותית. גם אם האדם נהנה מעבודתו, אם הוא חש דחף מוגזם לבצעה, על חשבון שאר היבטי חייו – זו התמכרות. 

סוגי טיפול בהתמכרויות

כדי להתחיל לטפל – המטופל צריך להכיר בהתמכרות שלו ולהיות בעל רצון לשינוי ומוטיבציה. 

ישנן מספר גישות טיפול והבחירה ביניהן נעשית במשותף על ידי המטופל והמטפל: 

  • טיפול משולב – טיפול תרופתי פסיכיאטרי משולב בטיפול פסיכולוגי. הטיפול התרופתי מסייע בהפחתת בחרדה הנובעת מהחלל הרגשי כאשר אין את ההתמכרות שתעזור להרגיע. הטיפול הפסיכולוגי מבין ומרפא את הגורם להתמכרות ומעניק למטופל כלים להתמודדות עם אתגרי החיים ללא התמכרות. 
  • קהילות טיפוליות – המטופל חי בקהילה טיפולית בקרב מכורים נוספים. בחלק מהקהילות המכור גם יקיים מפגשים עם משפחתו בליווי מקצועי, במטרה ליצור קשר חיובי ביניהם שיסייע לקדם את הטיפול של המכור. 
  • טיפול בשיטת CBT (קוגניטיבי התנהגותי)- טיפול זה נועד על מנת להפחית מצוקה רגשית ולשנות התנהגות. במהלך הטיפול המכורים לומדים לשנות דרכי חשיבה ודפוסי התנהגויות שליליות. הטיפול מעודד חשיבה מציאותית ולאו דווקא חשיבה חיובית. הטיפול מכוון מטרה, בעל מטרות מדידות וקצר טווח. 
  • תכנית 12 הצעדים – מציעה 12 עקרונות להחלמה, שהם 12 הצעדים. תוכנית 12 הצעדים מתוכננת בקפידה שלב אחרי שלב, צעד אחר צעד בדרך להחלמה. העקרונות בתוכנית מקנים למכור יציבות, ומובילים אותו לקראת חיים "נקיים" ופיכחים. הגישה הזו מבוססת על תמיכת עמיתים, מי שעוזר למכור ותומך בו במהלך הגמילה הם מכורים לשעבר, שמבינים אותו טוב יותר – מחד ומראים לו שיש אור בקצה המנהרה – מאידך.
  • אשפוז – במקרי התמכרות קשה לחומרים נדרש לעתים אשפוז לשם גמילה פיזית. 
  • טיפול בשיטת EMDR – Eye Movement Desensitization and Reprocessing

פירוש שמה של השיטה הוא הקהיה ועיבוד מחדש של החוויה הקשה באמצעות תנועות עיניים. השיטה היא כלי מאד חזק בפירוק הקשר בין האירוע העכשווי שגורם להתנהגות הלא רצויה של התמכרות, לבין הזיכרון שהאירוע הזה עורר, זיכרון שמפעיל את ההתנהגות. 

הטיפול ב-EMDR מתייחס לעברו של המטופל, להווה ולעתיד. הוא עוזר לרפא את גורמי הסבל הראשוני שגרמו להתמכרות. הוא עוזר לנטרל את הדחפים הגורמים למעידות ולחזרה לשימוש. בעתיד לתמוך בהתנהגויות אדפטיביות ללא צורך בגורם ממכר.

פנייה לעזרה

אל תתביישו! אם אתם חשים שאתם מכורים – פנו לעזרה מקצועית מגורם מוסמך.

שיתוף:

מהבלוג

התמודדות רגשית עם שגרת הקורונה

אנחנו נמצאים כבר יותר משמונה חודשים בתוך "סיר הלחץ" של תקופת הקורונה.  רבים מאיתנו חווים לחץ נפשי, וחלקנו חווים אותו במידה כזו בפעם הראשונה בחיינו! 

קורונה והזקנים הצעירים

הקורונה והזקנים החדשים

נראה לי שכבר ברור שאנחנו בעיצומה של תקופה היסטורית, שנת 2020 תיזכר כשנה שבה וירוס הקורונה טלטל את חייהם של מיליארדי אנשים ברחבי העולם. נדמה

EMDR שיטה לטיפול בנפגעי טראומה

את השיטה הכנסתי לקליניקה בשנה האחרונה ככלי טיפולי טיפולי נוסף. יתרונה הוא בכך שהיא יכולה להשיג תוצאות גם אצל מטופלים שקשה להם יותר להיפתח ולדבר.

סוגי הטיפול

שיקום האסיר

אני מסופק אם יש אסיר אחד מבין האסירים הפליליים היושבים בבתי הסוהר שהגיע לשם מרצון. מעבר לכך שאף אחד מאיתנו לא היה רוצה להיות סגור

פוסט טראומה PTSD

כשאדם חווה אירוע טראומטי המערכת הנפשית מוצפת בגירויים שאותם היא אינה יכולה להכיל ולעבד, הם נשארים במערכת בצורתם הגולמית ומידי פעם שבים ועולים למרכז התודעה

אבל, שכול ואובדן

התמודדות עם מוות של אדם קרוב ואהוב היא אחת ההתמודדויות הקשות ביותר שהחיים מזמנים לנו. כל אדם מגיב אחרת לשכול ועוצמות התגובה גם הן משתנות.

התמכרויות

האני מאמין שלי כמטפל הוא שבכל אדם מצוי הכח לשפר את חייו, תפקידי כמטפל הוא לזהות את הכוחות האלו, להביא אותם למודעות של המטופל עצמו

הגיל השלישי

תקופת הפנסיה מביאה איתה שינויים רבים, אבל שינויים הם לא דבר חדש בשביל בני אדם מבוגרים, שחוו הרבה שינויים קטנים וגדולים במהלך החיים. אז מה

צרו איתי קשר