מהי פסיכותרפיה ביצירה? (או בשמה הנוסף – טיפול באמנות)

פסיכותרפיה (פסיכו-נפש, תרפיה-טיפול) היא טיפול במשברים, במצוקות ובהפרעות נפשיות בשיטות שונות. הטיפול מבוסס על שיחה, אולם לא מדובר בשיחת חברים. המטפל מכוון את השיחה ובונה אותה בצורה כזו כך שהמטופל יחשוף בבמהלכה את עולמו הפנימי ויבין אותו, הוא יבין את מניעיו ואת דרכי התמודדותו עד כה, יבחן אלטרנטיבות לעתיד ומכאן יגיע לשיפור במצבו.

במהלך המפגשים נוצרים יחסי אמון וקרבה המטפל למטופל. יחסים אלו מבוססים על יכולתו של המטפל להקשיב ולהיות אמפטי, כלומר להיכנס לעולמו של המטופל באופן לא שיפוטי, להבין את זווית המבט שלו להכיל אותו ולבטא את ההבנה והקבלה הללו בפני המטופל.

 

פסיכותרפיה ביצירה (טיפול באומנות) מוסיפה מימד נוסף לטיפול – היצירה. היצירה היא סוג של צורת ביטוי, של שיחה, היא פועלת ברחבי התת מודע והלא מודע, וכך היא מצליחה לעקוף את ההגנות של בני האדם. אנשים מבוגרים הם ורבליים ומנגנוני ההכחשה והרציונליזציה הם מנגנונים חזקים ביותר שעומדים לרשותם. הטיפול ביצירה מאפשר עקיפה של המנגנונים הללו בצורה פחות מאיימת. 

למי מיועד הטיפול?

אני מטפל באנשים שנמצאים בתקופות קשות או מאתגרות בחיים, במצבים של שינוי או משבר. אני גם מטפל באנשים אשר מעוניינים לחלוק את רחשי לבם ומסיבות שונות לא מסוגלים לעשות זאת עם קרוביהם. הפסיכותרפיה ביצירה מתאימה לאנשים בכל גיל, אני, אישית, מתמקד בטיפול במבוגרים (בני

איך אני מטפל?

הטיפול משלב שיחות ועבודת יצירה של המטופל בחומרים שונים. העבודה היצירתית פותחת ערוץ תקשורת נוסף – "עוקף מוח" – שספק גם למטופל וגם לי הזדמנות לגעת ברגשות ובתחושות שלא היינו נוגעים בהם בשיחה בלבד.

היצירה היא כלי  שמסייע מאד בטיפול באנשים שאינם "דברנים", או שאינם מתבטאים היטב בדיבור או שחוששים מהמילה המדוברת.

הטיפול ביצירה יכול להתקיים בלי שהמטופל ידבר כלל! הוא בעצם חולק את רגשותיו וחוויותיו בדרך אחרת, למשל בציור של חוויות, טובות או קשות, מחייו.

לאילו בעיות אני מציע טיפול?

  • התמודדות עם פרידה מאדם קרוב או מוות של אדם כזה
  • הידרדרות בריאותית בשל מחלה או הזדקנות
  • קריסה כלכלית, משברים בקריירה, פיטורין או יציאה לפנסיה
  • מצבי דיכאון או טראומה
  • משברים בזוגיות (אינני מטפל זוגי), או קשיים ביצירת קשר זוגי או חברתי
  • התמודדות עם אכזבה וכישלון
  • סיוע להתמודדות עם נטל בעיות החיים

כמה זמן נמשך הטיפול?

משך הטיפול משתנה בין אדם לאדם, אין טיפול ארוך או טיפול קצר – יש טיפול נכון.

מי פונה לטיפול?

לעתים פונה אלי האדם עצמו, לעתים פונים אלי קרוביו. לפעמים הבלבול גדול, לא תמיד ברור לפונים אם הם זקוקים לטיפול ולאיזה טיפול הם זקוקים. אני מעניק ייעוץ טלפוני לכל פונה – ללא כל התחייבות. זו בעיניי המחויבות המקצועית החברתית שלי כמטפל. אני לא אשאיר אדם ללא תשובה. אם אופי הטיפול שלי לא מתאים, אני אפנה לסוגי טיפול אחרים שאני סבור שיתאימו לו ואכוון אותו להמשך בירור.

אני מאמין בכל לבי שהחיים קצרים וכואב לי על כל יום שעובר עלינו במצוקה רגשית, אני גם מאמין שלכל אדם, יש יכולת לקחת את המושכות בידיו. לעתים הוא זקוק לעזרה ואני כאן כדי לתת אותה.

מי יכול להעניק לך טיפול מקצועי?

לצערי, העיסוק בפסיכותרפיה במדינת ישראל אינו מוגדר כרגע בחוק, לכן, נוצר מצב בו מטפלים שעברו הכשרות שאינן מספקות לעסוק במקצוע באין מפריע.

מטפל מוסמך צריך להיות אדם שעבר תהליך הכשרה מסודר בפסיכולוגיה, בפסיכיאטריה, בעבודה סוציאלית קלינית, בטיפול באומנויות או בקרימינולוגיה קלינית.

 

מטפלים לא מוסמכים עשויים להציע פתרונות קסם מיידיים לבעיות נפשיות מסובכות. במקרה הפחות גרוע – הפגיעה היא כספית בלבד, במקרה היותר גרוע  הם עלולים להרע את מצבו של המטופל.

ההכשרה הטיפולית מקנה סטנדרטים מקצועיים ומחנכת לאתיקה מקצועית, לפיה טובת המטופל קודמת לטובתו של המטפל. לכן חשוב מאד לבדוק היטב את הכשרתו המלאה של ה"פסיכותרפיסט" אליו אתם פונים. בעידן האינטרנט, און צורך אפילו לשאול את המטפל ולהסתכן במבוכה, אפשר לבדוק באינטרנט אם הוא רשום ב…

שיתוף:

מהבלוג

התמודדות רגשית עם שגרת הקורונה

אנחנו נמצאים כבר יותר משמונה חודשים בתוך "סיר הלחץ" של תקופת הקורונה.  רבים מאיתנו חווים לחץ נפשי, וחלקנו חווים אותו במידה כזו בפעם הראשונה בחיינו! 

קורונה והזקנים הצעירים

הקורונה והזקנים החדשים

נראה לי שכבר ברור שאנחנו בעיצומה של תקופה היסטורית, שנת 2020 תיזכר כשנה שבה וירוס הקורונה טלטל את חייהם של מיליארדי אנשים ברחבי העולם. נדמה

EMDR שיטה לטיפול בנפגעי טראומה

את השיטה הכנסתי לקליניקה בשנה האחרונה ככלי טיפולי טיפולי נוסף. יתרונה הוא בכך שהיא יכולה להשיג תוצאות גם אצל מטופלים שקשה להם יותר להיפתח ולדבר.

סוגי הטיפול

שיקום האסיר

אני מסופק אם יש אסיר אחד מבין האסירים הפליליים היושבים בבתי הסוהר שהגיע לשם מרצון. מעבר לכך שאף אחד מאיתנו לא היה רוצה להיות סגור

פוסט טראומה PTSD

כשאדם חווה אירוע טראומטי המערכת הנפשית מוצפת בגירויים שאותם היא אינה יכולה להכיל ולעבד, הם נשארים במערכת בצורתם הגולמית ומידי פעם שבים ועולים למרכז התודעה

אבל, שכול ואובדן

התמודדות עם מוות של אדם קרוב ואהוב היא אחת ההתמודדויות הקשות ביותר שהחיים מזמנים לנו. כל אדם מגיב אחרת לשכול ועוצמות התגובה גם הן משתנות.

התמכרויות

האני מאמין שלי כמטפל הוא שבכל אדם מצוי הכח לשפר את חייו, תפקידי כמטפל הוא לזהות את הכוחות האלו, להביא אותם למודעות של המטופל עצמו

הגיל השלישי

תקופת הפנסיה מביאה איתה שינויים רבים, אבל שינויים הם לא דבר חדש בשביל בני אדם מבוגרים, שחוו הרבה שינויים קטנים וגדולים במהלך החיים. אז מה

צרו איתי קשר