הקורונה והזקנים החדשים

קורונה והזקנים הצעירים

נראה לי שכבר ברור שאנחנו בעיצומה של תקופה היסטורית, שנת 2020 תיזכר כשנה שבה וירוס הקורונה טלטל את חייהם של מיליארדי אנשים ברחבי העולם. נדמה שאין כמעט בן אנוש שחייו לא הושפעו ממנו.
מהרגע שהיקף הסיכון התבהר, עברו רוב מדינות העולם לכוננות דרוכה לקראת גילוי אנשים שנדבקו במדינתם ולמעבר לתפקוד בחירום. בתחילת מרץ כבר היה ברור שהווירוס התחיל להתפשט בישראל וגם אצלנו נקטה הממשלה במדיניות חירום שעדיין נמשכת

הזיזו לנו את הגבינה

השינוי באורחות החיים של כולנו הוא חסר תקדים, נכנסנו ל"שגרת קורונה". הרבה שעות בית, רובנו ללא עבודה, כולנו ללא מערכת לימודים, ללא חוגים, ללא מפגשים עם בני משפחה וחברים.
כמעט חודש וחצי שאנחנו עמוק בתוך חיינו החדשים, והמחירים הכלכליים והרגשיים הם בלתי נסבלים עבור רבים, אך לצידם אנשים מזהים גם הרבה יתרונות בהאטה הכפויה בקצב החיים.

ימי הקורונה וגילאי 60+

אנחנו לקראת סוף אפריל, יש כבר התחלה של חזרה לשגרה חדשה, מותאמת קורונה. אי הוודאות עדיין גדולה מאד, אבל מה שנראה די ברור הוא שעל גילאי 60 פלוס, שהוגדרו מההתחלה כקבוצה בסיכון, ימשיכו לחול הגבלות מחמירות יותר מאשר על שאר האוכלוסיה.
העניין הוא שעל גילאי 60 פלוס נמנית קבוצה מאד רב גונית של מאות אלפי ישראלים, עליהם נמנים אנשים קשישים מאד, קשישים סיעודיים, אנשים רבים שסובלים מבריאות רופפת ("מחלות רקע"). 

אולם רבים מאד (מאיתנו, גם אני בן 60 פלוס כמה חודשים) הם אנשים עצמאים ובריאים יחסית שניהלו עד לתקופה האחרונה חיים עצמאיים פעילים ו"רגילים"; יצאו לעבודה, לחוגים וללימודים,  עזרו עם הנכדים, נהגו לבלות ונסעו לטיולים.

התקופה האחרונה מאתגרת מאד עבור אותם "זקנים-צעירים", לראשונה הם חווים מוגבלות משמעותית שנובעת מעצם היותם בגיל מסוים, מעצם שיוכם לגיל הזקנה.
לרבים זו הפעם הראשונה שבה הם משויכים, ובצורה בוטה, לקבוצת הזקנים, אולי בסתירה לאיך שהם חווים את עצמם.

שאלתי מבוגרים עצמאיים איך הם שומרים על מצב רוח טוב בימים אלו ובמה הם ממלאים את יומם.

 

סדר יום

בגדול אנשים מבינים את הרציונל שבהגבלות ורבים מהם מדברים על שמירה על סדר יום קבוע.
זה מצוין, כי קביעת סדר יום היא באמת אחת ההמלצות הראשונות שאני נותן למטופליי. היא נותנת סדר ומשמעות לחיים, ושומרת מפני נפילה למצבי דכדוך.

חנה ק. ממליצה "לקום בשעה קבועה פחות או יותר, לדאוג לסדר יום קבוע. לא להתבייש לרשום ולהכין ממש מערכת שעות.
… אני מתחילה את יומי בשתיית קפה ופתרון תשבץ, אחר כך שעת התעמלות ב ״זום״
אחר כך מטלות הבית הקבועות – סידור, כביסה, בישול, ניקיון, ובכל יום סידור וניקיון יסודי של פינה כלשהי בבית. 

(לא יאומן כמה חפצים וניירת ישנה השלכתי מאז הקורונה).
ארוחת צהריים ומנוחה של חצי שעה.
אחרי הצהריים מקדישה לתחביביי – קריאה או עבודות יד.
ארוחת ערב, וטלויזיה – קצת חדשות ואחר כך סדרות, תכניות טבע, משהו מצחיק.
ימי שישי ושבת יותר נינוחים אצלי. פחות מטלות בית קבועות, למעט קניות בסופר ביום שישי בבוקר, הכנת ארוחות ופינוי כיור למדיח. עסוקה בעיקר בקריאה, תחביב, תשבצים, אני יותר בפייסבוק, ככה גם נשמר לי סדר השבוע. אני כמעט לא מתבלבלת בימים.

 

גם דיאנה ב. ממליצה על סדר יום קבוע. סדר היום שלה כולל: 

שעה התעמלות, כולל עליה וירידה במדרגות 15 קומות.
שעה ניקיון כללי + שעה התמקדות ניקיון יסודי.
קריאה של חצי שעה ×2 עם סטופר ( לא מסתכלת על ההודעות בטלפון ).
בשיחות טלפון עולה לאופני אימון ומתעמלת תוך כדי שיחה.
היא מנהלת שלוש שיחות  בכל יום, 45 דקות עם כל אחד משלושת הנכדים , כל אחד מקבל את זמן האיכות שלו. השיחה הזו דורשת התארגנות וחשיבה מוקדמת מצידי.
מלמדת 3 שעות שבועיות במחשב, צופה בטלויזיה וגולשת בפייסבוק.

 

דני הקורונה הפכה לי את החיים, ברגיל אני יוצא מהבית בשבע בבוקר ומגיע חזרה בשבע בערב. גם אשתי עובדת ומגיעה הביתה רק לקראת חמש. פתאום התרוקן לי היום, בהתחלה התרגשנו מהחופש, סידרנו ארונות, רוקנו המון שטויות מהבית יושבים בחדרים שנים.
באיזשהו שלב אתה חייב להמציא את עצמך מחדש, אשתי מבשלת המון, יותר מידי. אני משתדל לתקן דברים בבית ויוצא עם הכלב שלוש פעמים ביום.

תחביבים

אילנה מציעה לקרוא ספרים ולצבוע מנדלות

חנוך מתחיל בזה שיוצא מחליפת לילה לבגד רגיל. גילוח, צחצוח, ארוחת בוקר ולקשקש עם האישה קצת. רואה סרטים קלילים, אפילו תום וגרי. מחשב/פייסבוק טיפול בחצר ותעסוקה בתחביב שלי…"

המלצה חשובה נוספת שלי כמטפל היא להקדיש יותר זמן לתחביבים, ואף להשקיע בציוד, בחומרים ובלמידה אינטרנטית בהתאם לתקציב. אפשר להקצות לכך יותר כסף בהנחה שבימים אלה אנחנו מוציאם הרבה פחות כסף על דלק, בילויים בחוץ ואפילו ביגוד…

להתיידד עם הדיגיטל

נועה שומרת על סדר יום קבוע, מטפחת את תחביביה וגם משקיעה בקשר עם הנכדים תוך שימוש במגוון כלים דיגיטליים. "יש לי סדר יום, פחות או יותר קבוע, בבוקר עושה את תרגילי הפיזיותרפיה שאני חייבת וגם את התרגילים עם אברי גלעד. מטיילת לא רחוק מהבית בין פרחים מדהימים. כל פרח חדש אני מצלמת לטובת נכדתי, שנהנית מהם וגם משתמשת באוסף הטלפוני שלה כמגדיר. כשצריך מכבסת, מנקה, מכינה אוכל. לא עפה על זה אבל אין הרבה אפשרויות כרגע. קוראת הרבה ומקריאה סיפורים לנכדים בטלפון. מלמדת את נכדי הגדול אנגלית. משתתפת במפגשי זום עם חברים. ביום ראשון אתחיל קורס חדש של אוניברסיטה בכיכר. מדברת בטלפון, רואה טלויזיה. רואה תחרויות התעמלות בטלפון (התעמלות היא אהבת נעוריי). אה, וגם מגיבה לפוסטים בפייסבוק לפעמים…"

הקורונה שטלטלה את סדר היום מוזמנת גם לטלטל את התפיסה העצמית של מי מאיתנו שחושב שדיגיטל לא בשבילו. הסברה הכללית היא שמדובר בשינוי בלתי הפיך, גם כשנצא ממצב החירום, סגנון החיים שלנו ישתנה ויהיה בו הרבה יותר מקום לדיגיטל. לכן כדאי שנתיידד עם המושגים רשת חברתית, אפליקציות, זום ו-ואטסאפ. השימוש בהם הרבה יותר פשוט מכפי שנדמה לנו וזכינו עכשיו בבעיטה קדימה.

צפייה בחדשות והתעדכנות

קובי "אני ממשיך לקום כל בוקר בשעה הקבועה, שותה קפה וקורא חדשות ב-ynet. מקפיד לצאת להליכה יומית של חצי סביב הבית גם בבוקר וגם בערב. בני קונה עבורי בסופרמרקט ובהזדמנות זו אשתו גם שולחת מאכלים מבושלים מוקפאים. אני שומר על תחזוקת הבית, העוזרת לא מגיעה כבר יותר מחודש. אותו כנ"ל בגינה, הגנן כבר הגיע, אבל אני משקה. אני מאזין לרדיו ובערב צופה בתכניות המגזיניות והחדשות. קשה לי מעט לקרוא." 

בהקשר הזה חשוב לי לומר שכדאי לצפות בחדשות במידה, במיוחד כשהחדשות חוזרות על עצמן ורצופות פרשנויות וכשהנושאים קשים. קצת התנתקות תסייע בשמירה על מצב רוח טוב.
צפייה בחדשות אחת ליום, זה מספיק. בשאר הזמן – דווקא לחפש תכניות משמחות.
אם יש בעיית ראיה, אפשר להאזין לפודקאסטים (בגדול: תכניות רדיו אינטרנטיות) שמוקדשות לנושאים שמעניינים אתכם – כמו: ספרות, היסטוריה, פוליטיקה, ספורט וכו'

לחשוב חיובי

רחל מוצאת את החיובי שבשינוי, "גם אני מחבקת את המצב ונהנית; מוסיקה שאני אוהבת כל הזמן ברקע.
אני מטפחת את הגינה, אביב והכל פורח. אני מתפנקת בשמש, קוראת ,לומדת, כותבת, מציירת, מבשלת הרבה ומטיילת עם הכלבון שלי.
מדברת הרבה בטלפון ובאמת נהנית מכל רגע. אני גם רואה טלוויזיה –  ברור…"

שרה מציעה, "לקום בבוקר ולצאת מהפיגמה. להתגנדר ולהתבשם וכל השאר בידיך…" 

שתיהן מבטאות את אופן התפיסה שלנו את המצב ואת הפירוש שאנחנו נותנים לו לגבינו. תמיד מומלץ לנסות למצוא את החיובי, את התועלת שבשינוי, אל תתביישו לקחת דף ועט ולרשום בשני טורים – מה החסרונות של השינוי ומה היתרונות.
היו כנים עם עצמכם, למשל: מצד אחד – געגועים עזרים לילדים ולנכדים, אך מצד שני – הרבה פחות עבודת בישול וניקיון אחרי למי שאינו אוהב עבודות אלו. אני  מקווה שתגלו שיש ב"ימי הקורונה" גם טוב.

תזונה טובה ופעילות גופנית

דבורה מחבקת את המצב ורואה בו את הטוב. מכאן מתחיל היום שלי, בוקר מקלחת רעננה ,מתאפרת וכו' . רוקדת לקול מוזיקה לריקודי בטן .תנסו ,מרומם את הנפש .
סורגת המון ,הרעיונות צפים ומשתכללים. כמובן ארוחות מסודרות, לאחר התפרעות בחג משתדלת מאוד לא לנשנש בין הארוחות. לקראת הערב אני על רשת ג' שירי ארץ ישראל היפה.

פעילות גופנית וגם שמירה על תזונה מתאימה חשובות מאד, אפילו יותר מאשר בשגרה הרגילה. אנחנו בבית, כמעט ללא תזוזה שנובעת מסידורי היום היום הרגילים, אנחנו גם קרובים למקרר. האתגר לשמור על גוף בריא קשה יותר, גם אם נשברים – לא נורא. מחר יום חדש של הקפדה.

להתמקד בכאן ובעכשיו

אני בעצמי מטפלת, כרגע לא עובדת. מציירת באקריליק, פירקתי שמלה מעניינת ויצרתי ממנה קולאג׳ כולל ריקמה-אני לא מומחית בזה-פשוט יוצרת.

ממשיכה קורס תיפוף בזום, עובדת עם הקול שלי להתחבר למתח ולדאגות. עושה התעמלות, מעט חדשות. שיחות עם הילדים והנכדים, מדיטציות נשימה. מכינה אוכל, בוהה. לא אוהבת טלויזיה וזה חבל…

משוחחת עם בעלי, לומדת את שיטת ימימה עכשיו וזה עוזר לי מאד. כל יום זה יום…
הלקיחה של one day at a time היא עצה מעולה. המצב הזה נמשך ונמשך והאופק לא נראה לעין. אז אנחנו נפרק אותה ונמקד בכאן ובעכשיו.
זה לא צריך להפריע לאופטימיים שבנו להמשיך לחלום ולתכנן טיולים בחו"ל ובארץ ומסיבות משפחתיות…

לזרום

לקבל את השינוי בשלווה ככל שניתן. אין לנו יכולת לשנות את המצב, אז בואו ננצל אותו עד כמה שניתן. 

נורית מציינת שבשבילה כל יום הוא כמו שבת. "יום יום כשבת. קמה, קפה מאפה, נכנסת לוואטסאפ, עוברת לפייסבוק מטיילת בקירות ובדף הבית עושה ליקים, עונה תגובה.

מסדרת, מנקה, תופרת, סורגת, שרה, רוקדת ומשוחחת בפון עם כולם, יום יום… זה סדר יומי בכיף"

לסיכום, איננו עשויים מקשה אחת, לכל אחד מאיתנו הרגלים שונים, סדר יום שונה ומאוויים שונים. כל אחד מאיתנו מושפע בצורה אחרת מהשינויים שנכפו עלינו.

אולם לכולנו התקופה הזו מאפשרת הרבה שקט מהחוץ והרבה חירות לעשות את מה שאנחנו רוצים לעשות, במסגרת המגבלות. אנחנו פטורים ממרבית חובות היום-יום והתפנה לנו יותר זמן לתחביבים שלנו. אם אין לנו תחביבים – זה הזמן לטפח כאלה. אנחנו לא חייבים ללמוד לסרוג או לצייר, גם קריאה וצפייה בסדרות אמריקאיות הן בילוי נפלא. עם זאת, כדאי מאד לשמור על קשר עם חברים ומשפחה, לשמור על פעילות גופנית ויציאה מדודה מהבית ועל מסגרת יום גמישה או קשיחה שמתאימה לנו.

שיתוף:

מהבלוג

התמודדות רגשית עם שגרת הקורונה

אנחנו נמצאים כבר יותר משמונה חודשים בתוך "סיר הלחץ" של תקופת הקורונה.  רבים מאיתנו חווים לחץ נפשי, וחלקנו חווים אותו במידה כזו בפעם הראשונה בחיינו! 

EMDR שיטה לטיפול בנפגעי טראומה

את השיטה הכנסתי לקליניקה בשנה האחרונה ככלי טיפולי טיפולי נוסף. יתרונה הוא בכך שהיא יכולה להשיג תוצאות גם אצל מטופלים שקשה להם יותר להיפתח ולדבר.

סוגי הטיפול

שיקום האסיר

אני מסופק אם יש אסיר אחד מבין האסירים הפליליים היושבים בבתי הסוהר שהגיע לשם מרצון. מעבר לכך שאף אחד מאיתנו לא היה רוצה להיות סגור

פוסט טראומה PTSD

כשאדם חווה אירוע טראומטי המערכת הנפשית מוצפת בגירויים שאותם היא אינה יכולה להכיל ולעבד, הם נשארים במערכת בצורתם הגולמית ומידי פעם שבים ועולים למרכז התודעה

אבל, שכול ואובדן

התמודדות עם מוות של אדם קרוב ואהוב היא אחת ההתמודדויות הקשות ביותר שהחיים מזמנים לנו. כל אדם מגיב אחרת לשכול ועוצמות התגובה גם הן משתנות.

התמכרויות

האני מאמין שלי כמטפל הוא שבכל אדם מצוי הכח לשפר את חייו, תפקידי כמטפל הוא לזהות את הכוחות האלו, להביא אותם למודעות של המטופל עצמו

הגיל השלישי

תקופת הפנסיה מביאה איתה שינויים רבים, אבל שינויים הם לא דבר חדש בשביל בני אדם מבוגרים, שחוו הרבה שינויים קטנים וגדולים במהלך החיים. אז מה

צרו איתי קשר